Co jeść aby przytyć?

, 10 maja 2014 Tagi , ,

W czasach gdy otyłość stała się chorobą cywilizacyjną, niewiele osób zadaje sobie to pytanie. Okazuje się jednak, iż niedowaga może być równie groźna dla zdrowia jak nadmiar kilogramów.

Czym grozi niedowaga?

Niedowaga grozi zaburzeniami hormonalnymi oraz chorobami serca. Osoba z tym problemem ma obniżoną odporność i jest bardziej podatna na różnego typu infekcje. Osoby nadmiernie wychudzone zmagają się z anemią, ogólnym osłabieniem, sennością czy nadmierną próchnicą zębów. Jeśli nie jesteśmy pewni czy nasza waga jest odpowiednia, warto obliczyć współczynnik BMI (Body Mass Index). Współczynnik powstaje poprzez podzielenie masy ciała w kilogramach przez kwadrat wysokości w metrach.

Jak się odżywiać aby przybrać na wadze?

Po pierwsze, musimy spożywać posiłki regularnie i o stałych porach. Nie wychodźmy jednak z założenia, że im więcej zjemy tym lepiej. Nie należy się przejadać, gdyż tym sobie tylko zaszkodzimy. Nasza dieta musi być bogatobiałkowa i wysokoenergetyczna. Zapotrzebowanie kaloryczne dla przeciętnej kobiety to ok. 2500 kcal dziennie a dla mężczyzny 3000 kcal dziennie. 15% diety powinny stanowić białka, 55% węglowodany a 30% tłuszcze.

Praktyczne wskazówki:

  • zacznij od 5 lub 6 posiłków dziennie.
  • Pamiętaj o porządnym śniadaniu, które da nam energię na resztę dnia. Powinno być bogate w białko i węglowodany. Przykładem mogą być produkty mleczne: mleko, jogurt, kefir, biały twaróg czy ser żółty
  • Węglowodanów złożonych dostarczą nam: pieczywo pełnoziarniste, płatki, otręby.
  • Pełnowartościowe białko znajdziemy w mięsie drobiowym, wędlinach czy jajkach.
  • Dietę wzbogacaj o oleje roślinne, zawierające kwasy tłuszczowe omega- 3 i omega- 6. Świetnym ich źródłem będzie olej lniany, olej rzepakowy, olej z pestek dyni czy oliwa z oliwek. Wzbogacaj nimi swoje sałatki ze świeżych warzyw.
  • Jedz ryby morskie – zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe oraz białko
  • Między posiłkami przegryzaj orzechy, migdały, ziarna słonecznika czy suszone owoce.
  • Pamiętaj o witaminach, szczególnie tych z grupy B. Odpowiadają one za metabolizm węglowodanów, tłuszczy oraz białek.
  •  Nie zakładaj, że aby przytyć należy jeść tłusto. Zapomnij o jedzeniu fast food. Zawierają one szkodliwe tłuszcze nasycone oraz akrylamid, który może uszkadzać komórki mózgu i powodować nowotwory.
  • Spożywaj dużo owoców – bananów, pomarańczy, winogron, jabłek, gruszek itp. Zawierają one cukry proste a przy tym są bogate w witaminy i mikroelementy, potrzebne dla zdrowia.
  •  Ćwicz na świeżym powietrzu. Już kilkunastominutowy spacer pobudzi Twój apetyt.

Aktywność fizyczna

Bądź aktywny fizycznie. Regularne ćwiczenia zapobiegną nieestetycznemu odkładaniu się tkanki tłuszczowej i pomogą Ci przytyć „zgrabnie”. Unikaj słodyczy- są niezdrowe, szybko dają uczucie nasycenia i hamują apetyt na inne, zdrowe i wartościowe pokarmy. Po obfitym posiłku, utnij sobie drzemkę lub poleż przed telewizorem pół godziny. Ponieważ jemy oczami zadbaj by posiłki, jakie spożywasz były podane w estetyczny sposób, gdy podoba Ci się to co widzisz, zjesz więcej. Zaparz sobie herbatkę z melisy- zioło to spowalnia przemianę materii. Jeśli nie masz ochoty na jedzenie, zastosuj suplement diety pobudzający apetyt. Unikaj używek, papierosów czy mocnej kawy pitej zbyt często. Kofeina i nikotyna hamują apetyt. Relaksuj się kiedy tylko możesz. Stresujące sytuacje sprzyjają utracie apetytu. Po wprowadzeniu w życie powyższych wskazówek, pierwsze efekty powinny być widoczne po miesiącu. Jeśli mimo starań, nadal nie możesz przytyć skontaktuj się z dietetykiem.

Poprzedni

Aerobic dla dzieci

Czym zastąpić sól?

Następny

Dodaj komentarz