Najlepsze sposoby na przetrenowanie

9 marca 2021 Tagi , ,

Systematyczne uprawianie aktywności fizycznej uważane jest za pożyteczne dla organizmu i przynoszące wiele wymiernych korzyści, jednak aktywność fizyczna w każdej postaci bywa korzystna wtedy, kiedy uprawia się ją z głową. Wiele osób nie tylko początkujących, ale również tych zaprawionych w treningach często zapomina, że wysiłek fizyczny musi być odpowiednio dozowany, bowiem w przeciwnym wypadku może doprowadzić do przetrenowania. Przez taki stan rozumie się zakłócenie równowagi pomiędzy ilością włożonego wysiłku a wypoczynkiem, niezbędnym do zregenerowania organizmu. Długotrwałe przeciążanie mięśni może doprowadzić do ich osłabienia oraz szeregu zmian negatywnie wpływających na wydolność i samopoczucie.

Jakie są objawy przetrenowania?

Przetrenowanie może się objawiać poprzez czynniki wydolnościowe, fizjologiczne, psychologiczne, biochemiczne, anatomiczne oraz immunologiczne. Niektóre z nich są zauważalne zewnętrznie, stanowiąc wyraźny sygnał do zwolnienia tempa, inne wymagają specjalistycznych badań. Do najczęstszych objawów, które powinny zaniepokoić zalicza się: fizyczne wyczerpanie, bóle mięśni, stawów, głowy, pobolewanie w okolicy serca, dolegliwości somatyczne, jak nasilająca się bezsenność, spadek wagi ciała, brak apetytu, a także ogólne zniechęcenie do wszystkiego, w tym również do treningów, a niekiedy też nerwowość.

Przetrenowanie
Przetrenowanie

Przetrenowania nie wolno bagatelizować. W skrajnych wypadkach może ono doprowadzić nawet do poważnych konsekwencji i konieczności hospitalizacji, dlatego przed podjęciem treningu warto wiedzieć, jak takiemu stanowi zapobiegać i jak sobie z nim radzić, kiedy już wystąpi.

Najlepsze sposoby na przetrenowanie to:

  • Natychmiastowe zmniejszenie intensywności ćwiczeń, a w przypadku silnych sygnałów zaprzestanie wysiłku fizycznego na kilka dni, aż do ustąpienia dolegliwości. Stopniowe powracanie do planowego do treningu.
  • Regulowanie obciążenia poszczególnych grup mięśni poprzez dobieranie odpowiednich ćwiczeń, naprzemiennie wysiłkowych i rozluźniających. Okresowe zastępowanie treningu jazdą na rowerze czy pływaniem.
  • Zadbanie o odpowiednią porcję snu w ciągu doby.
  • Stosowanie technik relaksacyjnych, w tym jogi lub medytacji w celu przywrócenia równowagi psychicznej i wzmocnienia odporności na stres.
  • Zweryfikowanie diety, wzbogacenie jej w produkty naturalne, nieprzetworzone, bogate w witaminy B i C, węglowodany oraz proteiny.
  • Systematyczne uzupełnianie płynów zwłaszcza po intensywnym wysiłku fizycznym.

Bez względu na to, czy dopiero zaczynamy przygodę ze sportem, czy też uprawiamy go od dawna przetrenowanie powinno zawsze budzić nasz niepokój. Warto pamiętać, że nadmierny wysiłek w konsekwencji może doprowadzić do konieczności zrezygnowania ze sportu w ogóle, a w mniej drastycznych przypadkach do bolesnych i długotrwałych kontuzji, dlatego zgodnie z zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć, trzeba stopniować natężenie treningu i zapewniać sobie odpowiednią ilość czasu na regenerację.

Poprzedni

Zamiana tłuszczu w mięśnie to mit

Jazda na rowerze a odchudzanie

Następny

Dodaj komentarz