Strona główna Jedzenie Słyszeliście o koloroterapii? Od niej zależy, jakie soki pić w stresie, a...

Słyszeliście o koloroterapii? Od niej zależy, jakie soki pić w stresie, a jakie z myślą o pięknej skórze

1958
0
PODZIEL SIĘ

Wiedzieliście, że pomarańczowe warzywa i owoce i świeże soki z nich wyciśnięte zapewniają promienną cerę? Żółte poprawiają odporność a różowe metabolizm, fioletowe mają wpływ na samopoczucie, bordowe na krążenie, a zielone orzeźwiają. Dzięki znajomości kolorów zdrowia można łatwo określić, jaki sok jest dla nas najlepszy. Właśnie rusza Akcja Marwitalizacja firmy Marwit, dzięki której dowiecie się, jak odkryć własny kolor zdrowia.

Skąd pomysł na podział soków warzyw i owoców według kolorów? Dietetycy przekonują, że ten element może zdradzić nam bardzo wiele o właściwościach i witaminach oraz mikro- i makroelementach, które zawierają. Tym samym pozwala określić korzyści, jakie z ich picia będzie czerpał organizm.

Jeśli więc przed latem już teraz chcesz zadbać o zdrową skórę o pięknym, oliwkowym odcieniu, sięgaj po soki pomarańczowe. Zmagając się ze stresem, bezsennością i chandrą, wybieraj fioletowe – radzą eksperci, biorący udział w tegorocznej Akcji Marwitalizacja: Odkryj kolory zdrowia Marwit.

Zasady koloroterapii soków Marwit:

O koloroterapii mówi się od dawna. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich barw możemy wpłynąć na organizm, na przykład zakładając ubrania w określonym kolorze, albo otaczając się odpowiednimi przedmiotami. Chociażby przebywając w pokoju pomalowanym na fioletowo, pozwalamy sobie psychicznie odpocząć, w związku z czym ta jego właściwość zaczęła być wykorzystywana na przykład przy medytacji czy leczeniu epilepsji.

– Mało kto jednak wie, że koloroterapię można również wykorzystać z myślą o zdrowym odżywaniu się, na przykład pijąc świeże soki lub jedząc odpowiednie warzywa i owoce. Właściwości ich kolorów można dopasować do naszego aktualnego nastroju, pogody czy stanu zdrowia – przekonuje dietetyk Anna Czyż z Fundacji Marwit Smak Zdrowia, dodając, że w przypadku soków można wyróżnić sześć podstawowych kolorów zdrowia: pomarańczowy, żółty, jasny róż, fioletowy, bordowy oraz zielony.

Pomarańczowy dla promiennej cery

Ten kolor dietetycy łączą przede wszystkim z dobrym stanem skóry, głównie z uwagi na obecność w pomarańczowych warzywach kerotenoidów, czyli prowitaminy A. Dzięki nim w organizmie produkowany jest kolagen, poprawia się koloryt skóry, zmniejszają cienie pod oczami i obrzęki oraz wzmacnia opalenizna. Jedząc pomarańczowe warzywa, dostarczamy skórze również wody, dzięki czemu jest ona mniej podatna na zmarszczki. – Dzienną dawkę pożądanego składnika zapewnia nam chociażby jedna butelka świeżego soku z marchwi – tłumaczy Anna Czyż.

Żółty dla właściwej odporności

Po warzywa i owoce w tym kolorze warto sięgać częściej pod koniec lata i w okresie jesienno-zimowym, aby zwiększyć odporność na infekcje, ale również w trakcie wyczerpującego treningu. A to dlatego, że one również zawierają witaminę C, czyli antyoksydant, unieszkodliwiający wolne rodniki. – Dlatego też z myślą o zabezpieczeniu przed chorobami dobrze jest pić świeże soki ananasowe czy jabłkowe, jak również jeść banany, kukurydzę czy brzoskwinie – radzi ekspertka.

Jasny róż dla prawidłowego metabolizmu

– Jasnoróżowe produkty, takie jak na przykład grejpfrut, wspomagają trawienie i przemiany metaboliczne. Działają zasadotwórczo, dzięki czemu pomagają w dbaniu o równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. To bardzo ważne, bo jej zaburzenie może prowadzić do pojawienia się poważnych chorób, takich jak kwasica czy zasadowica – zauważa dietetyk. – A dzięki temu, że mają niski indeks glikemiczny, po ich zjedzeniu nie wzrasta poziom cukrów we krwi. A to bardzo dobra wiadomość przede wszystkim dla osób chorych na cukrzycę czy zmagających się z otyłością.

Fioletowy dla dobrego samopoczucia

Warzywa i owoce w tym kolorze zawierają dużo witaminy C, która jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów.  Wpływa ona na wolne rodniki, które tworzą się w organizmie podczas sytuacji stresowej. Unieszkodliwia je, a dzięki temu organizm nie traci energii, wolniej się męczy oraz utrzymuje witalność. – Żeby zmagać się z chandrą i stresem, dobrze sięgać codziennie po świeży sok z granatów, borówki, aronie, czarną porzeczkę czy bakłażany – wylicza dietetyk z Fundacji Marwit Smak Zdrowia.


Bordowy dla sprawnego krążenia

Potas, zawarty w bordowych warzywach, takich, jak na przykład buraki, pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi i napięcia mięśniowego. – Wystarczy jedna butelka świeżego soku z buraka, aby zapewnić sobie 25 proc. dziennego zapotrzebowania na potas – wyjaśnia dietetyk. – Pozostałą ilość dobrze uzupełnić na przykład sałatką z pomidorów czy przekąskami z dodatkiem arbuzów, malin, żurawiny czy czerwonej kapusty.

Zielony dla idealnego orzeźwienia

– Orzeźwiająco na organizm będą z kolei działały produkty „wychładzające”, na przykład gruszki oraz większość zielonych warzyw, chociażby kapusta czy ogórek. Ten ostatni, w zestawieniu z jabłkiem, ma również właściwości nawadniające. A takie połączenie pomaga orzeźwić i ochłodzić organizm, ale też utrzymać prawidłowe nawodnienie tkanek. Dzięki temu unikniemy także bólów głowy oraz spadku formy w ciągu dnia – dodaje Anna Czyż.

Na koloroterapię warto postawić jeszcze z jednego względu. Oto od barwy produktu zależy często chociażby to, czy… coś nam smakuje. Powszechnie mówi się, że „jemy oczami” i rzeczywiście, jest w tym dużo prawdy. Tylko około 1 proc. informacji odbieramy za pomocą bodźców smakowych, a ponad 80 procent – za pomocą wzrokowych! Nic więc dziwnego, że chętniej sięgamy po coś, co ma intensywny, żywy i przyciągający spojrzenie kolor.

Jak wybrać ten najlepszy dla siebie, dowiecie się na stronie http://marwit.pl/marwitalizacja. A przy okazji możecie wziąć udział w konkursie i wygrać ciekawe nagrody!

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.