Zasady diety wątrobowej

, 26 maja 2014 Tagi ,

Wiele osób oglądając reklamy telewizyjne, sięga po różnego rodzaju suplementy diety, wierząc, że staną się one zadośćuczynieniem za nasze wszystkie przewinienia i zaniedbania, jakich dopuszczamy się na naszym organizmie. Nic bardziej mylnego. Mogą one pomagać nam w regeneracji, ale to zmiana naszego trybu życia na zdrowy jest jedyną skuteczną metodą w odzyskaniu kondycji i przywróceniu naszemu organizmowi prawidłowego funkcjonowania. Suplementy diety, jak sama nazwa wskazuje, mają pełnić jedynie funkcję uzupełniającą. Dotyczy to także naszej wątroby, która pełni funkcję detoksykacyjną, metaboliczną, filtracyjną oraz magazynującą.

Dieta wątrobowa

Ten rodzaj diety nakierowany jest na wyrównanie niedoborów żywieniowych, wyeliminowanie czynników, które uszkadzają bądź nadmiernie obciążają wątrobę, a także usprawnienie trawienia. W diecie tej ważne jest nie tylko, co jemy, ale także jak jemy. Podstawą jest podział na pięć niezbyt obfitych posiłków zjadanych w dwu-, trzygodzinnych odstępach. Pierwszy z nich należy spożyć w przeciągu godziny od przebudzenia, ostatni najpóźniej na dwie godziny przed snem.

Inspirujące przepisy na śniadanie

Śniadanie jest bardzo ważne, ponieważ dostarcza nam energii na cały dzień. Nie może być więc głodówką, lecz staranną kompozycją ważnych dla nas składników. Do przygotowania takiego śniadania potrzebne będą nam cztery kromki jasnego pieczywa, cztery plasterki szynki z kurczaka, lekki twarożek, jogurt naturalny, jeden pomidor i kilka listków świeżej bazylii. Twarożek rozcieramy z jogurtem naturalnym. Do środka dodajemy pokrojony w drobną kostkę pomidor oraz świeżą bazylię. Twarożkiem smarujemy kanapki, na które układamy wędlinę. Wiele możliwości daje nam stosowanie w diecie chudego mleka. Na jego bazie można przygotować grysik, płatki owsiane, czy kukurydziane. Szklankę mleka można też wypić jako napój.

Depositphotos_24059241_s
Fot. Depositphotos

Obiad treściwy i zdrowy

Obiad przy diecie wątrobowej nie tylko ma być zdrowy, ale też treściwy. Jest to posiłek, który dostarcza nam najwięcej energii i składa się z największej liczby kalorii. Na początek warto zacząć od lekkiej zupy. Doskonałym pomysłem jest zupa ziemniaczana. Do jej przygotowania potrzebujemy 200 mililitrów wody, 5 deko włoszczyzny, z wyłączeniem kapusty, i tyle samo mąki pszennej i masła, 15 deko ziemniaków oraz 50 mililitrów mleka i natkę z pietruszki. Wszystkie warzywa gotuje się w wodzie do miękkości a następnie miksuje. Zupę zagęszczamy zawiesiną przygotowaną z mleka i mąki a następnie doprawiamy solą, masłem i posiekaną natką. Doskonałym pomysłem jest też zupa ze świeżych owoców, które należy przetrzeć a następnie z nieprzetartej części ugotować wywar. Po odcedzeniu należy dodać do niego 4 deko cukru i 5 deko mąki ziemniaczanej, a następnie wszystko razem zagotować. Na koniec dolewamy sok, który powstał podczas przecierania. Jeśli chodzi o drugie danie, tu ważne miejsce powinno zająć mięso, koniecznie chude. Dobrym pomysłem stają się pulpety, do przygotowania których potrzebne będą nam obok mięsa, także jedno białko jajka, 1 gram soli, 5 gram masła, 10 deko czerstwej bułki namoczonej w chudym mleku. Do mięsa kolejno dodajemy masło, ubitą z białka pianę i odciśniętą bułkę a następnie wszystko dokładnie wyrabiamy, doprawiając do smaku solą. Gdy masa jest gotowa, formujemy pulpeciki, które gotujemy w lekko osolonej wodzie. innym pomysłem na drugie danie jest zapieczona w piekarniku pierś kurczaka lub pierś indycza. Do piekarnika wkładamy mięso pokrojone w kostkę, posypane siemieniem lnianym i lekko posmarowane miodem i oliwą. Upieczone mięso podajemy z kaszą jaglaną. A jeśli chodzi o surówkę, doskonale w diecie wątrobowej sprawdza się kompozycja selera i jabłka doprawiona odrobiną koperku i szczypiorku

Coś lekkiego na kolację

Ciekawym pomysłem na kolację może być sałatka makaronowa z dodatkiem tuńczyka i fasolki szparagowej. Fasolkę i makaron gotujemy al dente a następnie łączymy dodając tuńczyka i doprawiając całość do smaku sokiem z cytryny. Innym ciekawym pomysłem jest ryż zapiekany z jabłkami. Ugotowany na mleku ryż i pokrojone w plastry jabłka układamy warstwami w żaroodpornym naczyniu, przesypując kolejne warstwy cukrem. Całość delikatnie zapiekamy.

Poprzedni

Zasady diety glikemicznej

Zasady diety wrzodowej

Następny

Dodaj komentarz