Jak działa BCAA?

, , 15 kwietnia 2015 Tagi , ,

BCCA to kompleks aminokwasów egzogennych, czyli takich, które muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Aminokwasy wchodzące w skład BCAA są tzw. aminokwasami rozgałęzionymi. Ich podstawową funkcją biologiczną jest pobudzanie syntezy białek – zarówno tych, które tworzą tkanki (m.in. mięśnie), jak i tych, które wchodzą w skład hormonów i enzymów.

Niezwykłe aminokwasy

Trzy aminokwasy tworzące BCAA (leucyna, izoleucyna i walina) są niezwykłe o tyle, że stanowią one aż 40% białek tworzących tkankę mięśniową. Ich znaczenie dla ludzkiego ciała jest więc ogromne. Są bardzo cenione przez kulturystów i wszystkie osoby, którym zależy na utrzymaniu zdrowych i silnych mięśni, dla których BCAA są nie tylko budulcem. Wchodząc w skład hormonów anabolicznych (przyczyniających się do syntezy białek mięśniowych) BCAA aktywnie uczestniczą w rozbudowie mięśni, a ponieważ w trakcie długotrwałego i intensywnego wysiłku stanowią jednocześnie świetne źródło energii, są niezastąpioną odżywką dla sportowców.Jak dokładnie działają te aminokwasy?

Jak działa BCAA?

Z badań wynika, że regularna suplementacja aminokwasami BCAA skutkuje poprawą siły chwytu i zwiększeniem tkanek mięśniowych i szkieletowych. Dodatkowym skutkiem suplementacji jest zmniejszenie tkanki tłuszczowej. BCAA mogą więc wspomagać odchudzanie. Za minimum w suplementacji (tj. ilość BCAA niezbędną dla uzyskania takich efektów) uznano 10 g aminokwasów. Poszczególne obszary działania aminokwasów BCAA wzajemnie się zazębiają i uzupełniają, a całość sprowadza się do poprawy struktury ciała, zwiększenia i / lub ochrony masy mięśniowej oraz poprawy niektórych parametrów fizycznych i regeneracyjnych organizmu.

Creatine Monohydrate
Fot. Depositphotos

BCAA a mięśnie

W trakcie prowadzonych badań stwierdzono, że zarówno dożylne, jak i doustne podawanie BCAA znacznie ogranicza rozpad tkanki mięśniowej w warunkach długotrwałych treningów, w porach pomiędzy posiłkami oraz w sytuacjach, w których organizm narażony jest na oddziaływanie czynników skutkujących katabolizmem. Aminokwasy BCAA chronią mięśnie zarówno u osób zdrowych, jak i chorych (zagrożonych ich dystrofią).W połączeniu z umiejętnie skomponowanym treningiem siłowym BCAA zwiększają też przyrosty masy mięśniowej.

BCAA a siła i wytrzymałość

W połączeniu z treningami BCAA wyraźnie poprawiają siłę chwytu (tego dowiedziono), należy też domniemywać, że zwiększają siłę wszystkich mięśni. Niektóre z przeprowadzonych badań skutkują ciekawymi wnioskami nt. wpływu BCAA na wytrzymałość i czas trwania treningów. U wielu osób suplementacja skutkuje zmniejszeniem zmęczenia (zwiększeniem wytrzymałości), co pozwala na przedłużenie treningów.

BCAA a odchudzanie

U osób trenujących sporty siłowe BCAA przyczyniają się do wzrostu beztłuszczowej masy ciała i jednoczesnego obniżenia ilości tkanki tłuszczowej w organizmie. Z części badań wynika też, że BCAA wspomagają redukcję tkanki tłuszczowej w połączeniu z samymi dietami odchudzającymi, co oznacza, że przynajmniej teoretycznie ćwiczenia nie są w tym przypadku niezbędne.

Poprzedni

Jak chudną gwiazdy?

Jak najszybciej schudnąć z ud?

Następny

Dodaj komentarz