Właściwości witaminy D

12 kwietnia 2014 Tagi , , , , , ,

Witamina D spełnia wiele istotnych funkcji w organizmie każdego człowieka. Jej niedobory stanowią zagrożenie zarówno dla zdrowia, jak i dla życia człowieka. Przedstawiamy prozdrowotne właściwości witaminy D i podpowiadamy, w jakich produktach znajdują się jej naturalne źródła.

Jak powstaje witamina D?

Niewiele osób wie, że witamina D powstaje w wyniku kontaktu człowieka ze światłem słoneczny. Już podczas 30-minutowego opalania możemy zapewnić jej odpowiednią dawkę naszemu organizmowi na cały rok. Niestety, aby tak było nasze środowisko naturalne nie powinno być, aż tak zanieczyszczone, jak w chwili obecnej.

[AdSense-A]

Właściwości witamin D

Witamina D wywiera znaczący wpływ na metabolizm kości. W okresie dojrzewania pozwala bowiem na prawidłowy rozwój kośćca i zębów. Niedobór tej witaminy, szczególnie u dzieci powoduje tak zwaną krzywicę oraz zmniejszenie masy kostnej. Osoby dorosłe również nie pozostają obojętne na braki tej cennej witaminy, gdyż istotny niedobór często może być przyczyną osteoporozy. Witamina ta ma również korzystny wpływ na układy nerwowy i mięśniowy.

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego układu immunologicznego, gdyż naukowcy udowodnili, że ma ona istotne działanie przeciwbakteryjne. Co więcej korzystnie wpływa na nasz słuch i kondycję skóry. Ponadto odgrywa istotną rolę we wchłanianiu wapnia i fosforanów z jelit, transporcie soli mineralnych

Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy D

Skutki, jakie niesie ze sobą niedobór witaminy D możemy podzielić ze względu na wiek. I tak u dzieci konsekwencją niedoboru tej witaminy jest możliwość pojawienia się krzywicy dziecięcej. Dzieci starsze i młodzież, mogą zmagać się z problemami, takimi jak krzywica późna, natomiast osoby dojrzałe i starsze doświadczają często osteoporozy i bóli mięśni i stawów.

Niewiele osób wie, że można „przedawkować” witaminę D. Nadmiar może spowodować przede wszystkim zatrucie zwane hiperwitaminozą. Towarzyszą temu objawy i dolegliwości związane ze wzrostem we krwi stężenia wapnia, utrata łaknienia, nudności, spadek masy ciała, w moczu pojawia się dużo wapnia i fosforu, bóle szczęk, stawów i mięśni, nadmierne pocenie się, senność i zaburzenia rytmu pracy serca.

Źródła witaminy D

Naturalnymi źródłami witaminy D są ryby, takie jak łosoś, tuńczyk, śledź, makrela, sardynki, węgorz oraz dorsz. Ponadto znajduje się ona w żółtkach jaj, serach żółtych oraz w niewielkiej ilości w mleku krowimW celu zapobieżenia ewentualnym niedoborom witaminy D niektóre produkty są również w nią sztucznie wzbogacane. U nas w Polsce możemy znaleźć je w margarynie i płatkach śniadaniowych.

Poprzedni

Typy sylwetek damskich

Czy herbatki odchudzające są skuteczne?

Następny

2 komentarze do wpisu „Właściwości witaminy D”

  1. Ciężko jest dostarczyć odpowiednią ilość witaminy D słońcem. jest go u nas za mało! Dzienna dawka dla dorosłych to 2000 jednostek, a suplement musi być wysokiej jakości i dobrze się przyswajać. Spoto ich testowałam i dopiero po Gold Vit D Max zaczęłam zauważać pozytywny wpływ tej witaminy na organizm.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz